Ediția în limba arabă a cărții "Dumnezeu, un delir" depășește pragul de 10 milioane de descărcări

• Imparte Asta
Ricky Joseph

Celebrul biolog și ateu Richard Dawkins nu și-a imaginat niciodată că cartea sa va ajunge la publicul arab în propria lor limbă. Când scriitorul Kacem El Ghazzali l-a găsit pe Dawkins în Denkfest organizat de Asociația elvețiană a liber-cugetătorilor, el a fost surprins când Ghazzali a spus că a citit Doamne, un delir Ghazzali a declarat că nu avea cunoștință de această traducere și nici nu a primit vreo solicitare oficială în acest sens, dar a spus că a fost o lucrare făcută de un prieten irakian numit Bassam Al-Baghdadi, care locuiește în Suedia.

Munca lui Bassam a fost foarte bine primită, PDF-ul a fost descărcat mai mult de De 10 milioane de ori, Bassam a povestit că a avut peste 1.000 de descărcări în prima zi după ce a încărcat fișierul, iar descărcările nu numai că au crescut, dar traducerea a fost distribuită pe scară largă pe bloguri, site-uri web și forumuri ale unor atei arabi cunoscuți.

Cartea a stârnit controverse și dezbateri fără precedent în lumea arabă și islamică. Traducătorul a primit amenințări cu moartea și acuzații că ar fi conspirat cu sioniștii pentru a corupe tineretul. A fost nevoit să-și închidă conturile de social media și să nu mai posteze pentru o vreme. S-au făcut încercări zadarnice, prin articole și cărți apologetice, de a rezista valurilor rațiunii, care acum ajung până laExistă chiar și o carte numită "Ateismul, o iluzie" sau "Iluzia ateistă" (în traducere liberă) publicată de Universitatea al-Azhar din Cairo.

În traducerea în arabă a titlului original "Iluzia lui Dumnezeu" , Bassam a adăugat cuvintele: "Această carte este interzisă în țările islamice" Partea bună este că, în era informațională, interzicerea cărților în lumea musulmană nu mai este fezabilă și eficientă. Ghazzali a declarat că a putut citi cartea încă din Maroc, unde s-a născut. Unii dintre prietenii săi atei au reușit să obțină cartea chiar și în Arabia Saudită. Vremurile întunecate ale cenzurii, în care cunoștințele oamenilor erau limitate la cărți și resurseales cu grijă, a plecat și nu se va mai întoarce niciodată.

Ghazzali povestește că, în tinerețe, a dat întâmplător peste o traducere în franceză a cărții Gena egoistă Pe atunci nu-l cunoștea în profunzime pe autor și nici nu știa prea multe despre subiectul cărții. Cum unchiul său nu era acolo ca să-i explice, a luat cartea și a dus-o la ora de biologie, unde a cerut lămuriri asupra anumitor aspecte. Atunci profesorul i-a confiscat cartea și, părând aproape speriat, a strigat: "Să nu mai aduci mizeria asta aici, sunt doar prostii!" .

" Chiar credea profesorul meu că această carte este atât de rea? Sau a avut un alt motiv pentru reacția sa? Poate că îi era frică. Știu că există profesori atei în Maroc care sunt obligați să se prefacă musulmani în fața elevilor. Dar mă îndoiesc că acesta a fost cazul aici, pentru că eu cred că reacția sa ar fi fost probabil mai calmă și mai echilibrată." spune Kacem El Ghazzali.

Cu toate acestea, respectul și admirația pe care Ghazzali le-a dobândit pentru Richard Dawkins a fost atunci când a citit pentru prima dată cartea Doamne, un delir El spune că la început s-a simțit inconfortabil citind cartea. Chiar dacă pretindea că este un gânditor liber, liber de dogme religioase, cartea l-a atins profund și a avut o influență profundă asupra formării gândurilor și ideilor sale. Cu cât citea mai mult, cu atât mai mult simțea că are o profundăo legătură cu autorul, chiar o legătură personală, ca și cum cartea ar fi fost scrisă de o persoană pe care o cunoștea îndeaproape. Era ca și cum autorul își exprima gândurile și îndoielile interioare.

El își amintește, de asemenea, că această carte l-a provocat să gândească, dărâmând concepțiile greșite și argumentele eronate. A fost o piatră de hotar importantă în călătoria sa intelectuală spre libertate și în viața sa personală, care provine dintr-o familie religioasă conservatoare. În copilărie, tatăl său l-a scos de la școală timp de un an pentru ca eu să pot studia jurisprudența islamică și să memorez Coranul, pentru a respecta dorința bunicului săuÎn mod paradoxal, acest studiu intensiv al credinței sale a fost unul dintre factorii principali care l-au determinat să o abandoneze.

El a citit Doamne, un delir Numele lui Dawkins, alături de al altor mari gânditori, a devenit sinonim cu raționalitatea și libertatea de gândire pentru cel care admira conceptele de libertate de gândire și de exprimare, concepte pe care scriitorii occidentali și cititorii lor le consideră de la sine înțelese, dar care sunt tabu și chiar crime în lumea din care provine.

"Chiar și astăzi, la mult timp după ce a lăsat în urmă lumea arabă, numele Richard Dawkins poartă același sentiment de teamă compulsivă, aproape ca o tulburare de stres post-traumatic" spune Ghazzali. "Celor care nu au trăit niciodată în astfel de circumstanțe le poate fi chiar greu să înțeleagă sau să aprecieze acest sentiment. Încearcă să te imaginezi citind în secret o carte interzisă și apoi ieșind în stradă sau bând ceai cu familia ta mereu la pândă, cu teama persistentă că lucrurile criminale pe care le-ai citit se vor întoarce cumva împotriva ta, expunându-și cruzimea și trădareaImaginează-ți vinovăția de a avea astfel de gânduri în mijlocul unor oameni care cred că ești rău sau chiar periculos dacă află." .

"În cele din urmă, nu am mai putut să-mi țin pentru mine gândurile mele "criminale" și plătesc prețul pentru onestitatea și dragostea mea pentru libertate. De aceea, scriu aceste cuvinte nu din Maroc, ci din Elveția. Am o datorie imensă de recunoștință față de Richard Dawkins și față de ceilalți care mi-au ghidat călătoria din iadul dogmeireligioase către oaza de gândire liberă și iluminare."

Interviu disponibil la Fundația Richard Dawkins

Ricky Joseph este un căutător de cunoaștere. El crede cu fermitate că, prin înțelegerea lumii din jurul nostru, putem lucra pentru a ne îmbunătăți pe noi înșine și societatea noastră în ansamblu. Ca atare, el și-a făcut misiunea vieții să învețe cât mai multe despre lume și despre locuitorii ei. Joseph a lucrat în multe domenii diferite, toate cu scopul de a-și dezvolta cunoștințele. A fost profesor, soldat și om de afaceri - dar adevărata lui pasiune constă în cercetare. În prezent lucrează ca cercetător pentru o mare companie farmaceutică, unde se dedică găsirii de noi tratamente pentru boli care au fost mult timp considerate incurabile. Prin sârguință și muncă grea, Ricky Joseph a devenit unul dintre cei mai de seamă experți în farmacologie și chimie medicinală din lume. Numele său este cunoscut de oamenii de știință de pretutindeni, iar munca lui continuă să îmbunătățească viața a milioane de oameni.