Brazílie je jedním z nejdůležitějších míst na světě pro výzkum dinosaurů.

• Sdílet Toto
Ricky Joseph

Kniha Vzestup a pád dinosaurů od Steva Brusatteho je na seznamu dobrých knih v portugalském jazyce pro popularizaci paleontologie. Jen málokteré se poštěstí dostat se na tento seznam, ne proto, že by dobré knihy neexistovaly, ale proto, že je málo nakladatelů, kteří jsou ochotni je vydat. Nakladatelství Record však nechce být tímto darebákem, protože se zasloužilo o překlad tohoto skvělého popularizačního díla.Dílo, které zaujme od začátku do konce.

Steve Brusatte, paleontolog z Edinburské univerzity a odborník na evoluci dinosaurů, objevil dinosaury na mnoha místech po celém světě, včetně odpovědí na otázky v tomto rozhovoru, když se právě vrátil z dalšího terénního průzkumu v Novém Mexiku ve Spojených státech, a spolupracoval na pojmenování více než patnácti nových druhů.

Jeho dílo vypráví příběh, který je mnohým stále neznámý, a mnozí, kteří si myslí, že ho znají, možná zjistí, že vědí jen velmi málo. Je to kniha, která, jak informuje podtitul, chce vyprávět "nový příběh ztraceného světa", příběh, který byl jen v optice odborníků a který odvážně přeložil do jazyka, jemuž každý rozumí.

ELISSON : Příběh knihy je docela poutavý, co vás inspirovalo k tomu, že jste ji napsal právě takto?

STEVE : Chtěl jsem napsat knihu, která by se líbila každému, knihu, které by lidé rozuměli, i když o vědě neslyšeli od školních let. Většina knih je dětská nebo naučná. Ale já jsem se snažil o něco jiného. Hledal jsem takový ten styl vyprávění, používal jsem osobní příběhy, příběhy mých kolegů a přátel, kteří se věnovali vykopávkám dinosaurů,Ale nakonec je to příběh o dinosaurech. Je to jejich příběh. Jejich vzestup, jejich říše a jejich pád.

ELISSON : V sedmé kapitole své knihy [Vzestup a pád dinosaurů] jste hovořil o svých zkušenostech z Brazílie s paleontologem Robertem Candeirem. Jaké jsou od té doby vaše vyhlídky na nálezy zkamenělin v této zemi?

STEVE : Brazílie je v současné době jedním z nejdůležitějších míst na světě pro výzkum dinosaurů. Je to jedna z nejzajímavějších nových hranic. V posledním desetiletí bylo v Brazílii objeveno mnoho dinosaurů. Patří mezi ně jedni z nejstarších a největších dinosaurů a jedni z posledních dinosaurů, kteří žili po pádu asteroidu. Zažil jsem skvělé chvíle při návštěvěBrazílie v roce 2016, abych pracoval se svým přítelem Robertem v Goiás. Viděl jsem zblízka, proč je Brazílie dnes vzrušujícím místem pro výzkum dinosaurů. Je to proto, že je tam tolik studentů, tolik nových lidí, žen a mužů, kteří studují dinosaury, chodí ven a hledají je! Umělecký dojem kráteru Chicxulub.

ELISSON : V knize uvádíte Waltera Alvareze jako svého vědeckého hrdinu, proč je pro paleontologii tak důležitý?

STEVE Walter Alvarez je úžasný člověk. Jako vědec nemá obdoby. Je to člověk, který určil, že dinosaury zabil asteroid. Byl to jeden z nejdůležitějších vědeckých objevů 20. století. Ale je to víc než jen skvělý vědec, je to také opravdu milý chlapík. Poznal jsem ho, když mi bylo 15 let. Zavolal jsem do jeho kanceláře, abych získal informace o místě na adreseItálii, kde objevil chemický otisk zanechaný asteroidem (hojný výskyt prvku iridium v horninách se stářím blízkým konci křídy). Přijal můj telefonát a odpověděl i na několik e-mailů. Byl to jeden z nejznámějších vědců, a přesto si našel čas na rozhovor s teenagerem vzdáleným tisíce kilometrů. Je obdivuhodný.

ELISSON : Kde se nejlépe nacházejí zkameněliny dinosaurů? Mohli bychom je najít na našich zahradách?

STEVE : V dnešní době lidé nacházejí dinosaury po celém světě. V Antarktidě, na Aljašce za polárním kruhem. Ale pokud začnete bezcílně kopat, dinosaury na své zahradě nejspíš nenajdete. To proto, že dinosauří fosilie se nacházejí uvnitř hornin. Musíte jít na místa, kde jsou horniny správného typu a stáří - například horniny vzniklé v průběhudruhohory, kdy žili dinosauři, a vznikly v řekách, jezerech a záplavových oblastech, tedy v suchozemských prostředích, v nichž dinosauři žili nebo v jejichž blízkosti žili.

ELISSON Jak lidská společnost ovlivňuje nálezy fosilií? Ničí změna klimatu nějakým způsobem fosilie, aniž bychom o tom věděli?

STEVE Myslím, že tání ledu v Antarktidě nám odhaluje více dinosauřích zkamenělin. Ale to není dobře. Přál bych si, abychom měli led místo zkamenělin. Klima se v dnešní době tak rychle mění. Také druhy tak rychle vymírají. Proto se zdá, že jsme vzačátek masového vymírání - což by, pokud je to pravda, bylo první masové vymírání od doby, kdy před 66 miliony let asteroid vyhubil dinosaury. Je to děsivé, ale naštěstí je ještě čas to zvrátit. Dinosauři nemohli udělat nic pro to, aby asteroid změnil směr, ale my můžeme udělat něco pro to, abychom zastavili změnu klimatu.

Hořící Národní muzeum.

ELISSON : Požárem Národního muzea přišla paleontologie o velkou sbírku vzácných nálezů, jako jsou například fosilie velkých "brazilských" dinosaurů. Jak jste na tuto tragédii reagoval vy a vaši akademičtí kolegové?

STEVE Když Národní muzeum vyhořelo, byl jsem smutný a šokovaný. Zaprvé kvůli obrovskému množství zkamenělin, které mělo. Jsou to jedny z nejvýznamnějších zkamenělin na světě. Zadruhé proto, že ředitelem muzea byl můj přítel Alex Kellner. Je to skvělý vědec a celou svou kariéru se věnoval objevování a studiu zkamenělin, zejména pterosaurů. Moc si ho vážím. Musel mít...Upřímně doufám, že vláda bere tento problém vážně. Jsem vděčný, že se podařilo získat mnoho zkamenělin, a doufám, že se to už nikdy nebude opakovat.

ELISSON Co byste řekl brazilskému dítěti nebo dospělému nadšenci, který se chce stát paleontologem v Brazílii?

STEVE : Be! Brazílie je skvělá země. Stále je tam mnoho dinosauřích zkamenělin a dalších zvířat, která se dají objevit. Tak se vydejte ven a začněte hledat. Samozřejmě dodržujte všechny zákony. A pak, pokud chcete studovat paleontologii, je tam několik dobrých univerzit, které mají tento obor, například ta Roberta Candeira v Goiás.

ELISSON : Na čem v současné době pracujete?

STEVE : Právě jsem se vrátil z terénní práce v Novém Mexiku v USA. Začal jsem se více zabývat savci - savci, kteří přežili dopad asteroidu, jenž zabil dinosaury, a po této události se jim dařilo tak dobře, že se z nich stali savci, kteří dnes dominují světu. Letos jsme našli mnoho nových savčích fosilií v horninách, které vznikly během ranýchmiliony let po asteroidu. Je tu velký příběh, který čeká na vyprávění... a já ho také budu obsahovat, protože mám v úmyslu napsat knihu o evoluci savců!

Koupě knihy Vzestup a pád dinosaurů na tomto odkazu pomáháte SoCientific připravit více takových rozhovorů.

Ricky Joseph je hledačem poznání. Pevně ​​věří, že porozuměním okolnímu světu můžeme pracovat na zlepšení sebe i naší společnosti jako celku. Jako takový si dal za své životní poslání dozvědět se o světě a jeho obyvatelích co nejvíce. Joseph pracoval v mnoha různých oblastech, všechny s cílem rozšířit své znalosti. Byl učitelem, vojákem a obchodníkem – ale jeho skutečná vášeň spočívá ve výzkumu. V současnosti pracuje jako vědecký pracovník pro významnou farmaceutickou společnost, kde se věnuje hledání nových způsobů léčby nemocí, které byly dlouho považovány za nevyléčitelné. Díky píli a tvrdé práci se Ricky Joseph stal jedním z předních odborníků na farmakologii a lékařskou chemii na světě. Jeho jméno vědci znají všude a jeho práce nadále zlepšuje životy milionů lidí.